Temat 11. Komunikacja i wymiana informacji w Internecie

Poniżej znajduje się fragment tematu. Z pełną wersją zapoznasz się w podręczniku Informatyka 1-3.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Wszystkie treści na stronie dlaucznia.migra.pl chronione są prawami autorskimi. Dowiedz się więcej.

 
Warto powtórzyć
  1. Jakie formy komunikacji internetowej są najbardziej popularne?
  2. Jakie inne urządzenia, poza komputerem, umożliwiają komunikowanie się z wykorzystaniem Internetu?
  3. Czy możemy rozpowszechniać cudze utwory podlegające prawu autorskiemu? Uzasadnij odpowiedź.
 

1. Wybrane formy komunikacji i wymiany informacji

Nazwa Opis Wymagania
Poczta elektroniczna (e-mail) usługa internetowa służąca do przesyłania wiadomości tekstowych,tzw. listów elektronicznych, do których można dołączać załączniki (np. teksty, obrazy, muzykę, filmy) posiadanie konta pocztowego (firmowego, darmowego lub komercyjnego); dostęp do konta pocztowego za pomocą specjalnego programu albo aplikacji na smartfon (tzw. klienta poczty elektronicznej) lub strony WWW
Serwis streamingowy
 
serwis pozwalający na słuchanie muzyki, oglądanie filmów lub granie w gry komputerowe w czasie rzeczywistym, za pomocą przeglądarki lub aplikacji
 
posiadanie konta w serwisie oraz najczęściej opłacanie miesięcznego abonamentu; przykłady serwisów: Spotify, Netflix, GoForceNow
FTP
 
protokół przesyłania plików pomiędzy komputerami za pośrednictwem Internetu; pliki przechowywane są w jednym miejscu (na serwerze), a dostęp do nich może mieć wiele komputerów (klientów) zalogowanie się do serwera FTP (podanie identyfikatora i hasła); niezbędny jest odpowiedni program, zwany klientem FTP
Chmura obliczeniowa model komunikacji umożliwiający wymianę plików pomiędzy komputerami za pośrednictwem serwisu internetowego; pliki przechowywane są w chmurze obliczeniowej, a dokładnie na kilku (kilkunastu) serwerach umieszczonych w centrach obliczeniowych na całym świecie wystarczy przeglądarka internetowa lub odpowiednie oprogramowanie
 

Aby poznać więcej form komunikacji i wymiany informacji, zapoznaj się z tabelą 1. z podręcznika.

2. Działanie poczty elektronicznej

Ćwiczenie 1. Wyszukujemy zasady korzystania z poczty elektronicznej

Znajdź w Internecie zasady korzystania z poczty elektronicznej. Zapoznaj się z nimi i odpowiedz na pytania:
  • Czym różni się format HTML od zwykłego tekstu?
  • Jak wysłać e-mail do kilkunastu odbiorców, aby żaden z nich nie widział pozostałych adresów?
  • O czym należy pamiętać, gdy korzysta się z opcji „odpowiedz autorowi”?
  • Czy za pomocą poczty elektronicznej można przesłać na przykład film lub wiele zdjęć z aparatu cyfrowego jednocześnie? Odpowiedź uzasadnij.
  • W jaki sposób można wysłać cały folder jako załącznik?

3. Zasady netykiety

Z wszelkich form komunikacji w Internecie korzystaj w taki sposób, aby odbiorca widział, że potrafisz to robić profesjonalnie – będziesz wtedy traktowany poważnie.
Zasad netykiety nie trzeba uczyć się na pamięć – tylko ich przestrzegać.

We wszystkich formach komunikacji:

  • starannie redaguj treść wiadomości – pisz poprawną polszczyzną, bez błędów ortograficznych, interpunkcyjnych czy redakcyjnych; używaj narzędzi sprawdzających pisownię, jeśli tylko są dostępne;
  • nie obrażaj odbiorcy (rozmówcy) i zawsze go szanuj; w dyskusjach internetowych możesz zwracać się do rozmówcy, używając nicka lub imienia, jeśli rozmówca wyraża na to zgodę; nie używaj samego nazwiska;

Korzystając z poczty elektronicznej:

  • nadawaj sensowny temat wiadomościom; nie umieszczaj w polu tematu treści wiadomości;
  • zawsze rozważ, czy wysyłając e-mail jednocześnie do wielu osób, wybrać opcję z jawnymi adresami poczty elektronicznej, czy zastosować kopię ukrytą.

W serwisach społecznościowych:

  • nie publikuj zdjęć bez zgody znajdujących się na nich osób, najlepiej skontaktuj się wcześniej z danymi osobami i poczyń stosowne ustalenia;
  • nie umieszczaj prywatnych informacji o innych osobach bez ich zgody;
  • nie umieszczaj w profilach innych osób obraźliwych komentarzy i wystrzegaj się niepoważnych treści i niemądrych komentarzy w swoim profilu.

4. Chmura obliczeniowa

Ćwiczenie 2. Zapoznajemy się z możliwościami chmury

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku.

5. Korzyści i zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych

Ćwiczenie 3. Sprawdzamy ustawienia systemu Windows dla osób o specjalnych potrzebach

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku.


Podziel się swoimi sugestiami do tego tematu

Cały czas się rozwijamy i zależy nam, aby treści dostosować do oczekiwań nauczycieli i uczniów. Masz sugestię do tego tematu? Napisz do nas:

Jestem:




Wyrażam zgodę na przesyłanie pocztą elektroniczną informacji o konferencjach i szkoleniach, nowych produktach i usługach, promocjach oraz innych informacji marketingowych.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celu świadczenia usług na stronie wydawnictwa przez MIGRA sp. z o.o., Wrocław, ul. Świeradowska 51-57 (REGON: 932280050) zgodnie z europejskim rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L nr 119, str. 1) oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204 z zm.)

Twoja książka

Informatyka 1-3. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy

Zobacz również
Temat 48.

Dołącz do nas
Kontakt
Migra Sp. z o.o.
ul. Świeradowska 51/57
50-559 Wrocław

tel. 71 75 06 230
faks 71 75 06 235
biuro@migra.pl
www.migra.pl
Kapitał zakładowy: 80000 zł
NIP: 896-12-85-858
REGON: 932280050
KRS: 0000104198
Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabryczna we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Migra Sp. z o.o.
ul. Świeradowska 51/57
50-559 Wrocław

tel. 71 75 06 230
faks 71 75 06 235
biuro@migra.pl
www.migra.pl
Dla nauczyciela
Materiały metodyczne (m.in. scenariusze lekcji, sprawdziany, rozwiązania zadań)
Pomoce dla nauczyciela
Copyright © Migra