Temat 11. Komunikacja i wymiana informacji w Internecie
Poniżej znajduje się fragment tematu. Z pełną wersją zapoznasz się w podręczniku Informatyka 1-3.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Wszystkie treści na stronie dlaucznia.migra.pl chronione są prawami autorskimi. Dowiedz się więcej.
- Jakie formy komunikacji internetowej są najbardziej popularne?
- Jakie inne urządzenia, poza komputerem, umożliwiają komunikowanie się z wykorzystaniem Internetu?
- Czy możemy rozpowszechniać cudze utwory podlegające prawu autorskiemu? Uzasadnij odpowiedź.
1. Wybrane formy komunikacji i wymiany informacji
Nazwa | Opis | Wymagania |
Poczta elektroniczna (e-mail) | usługa internetowa służąca do przesyłania wiadomości tekstowych,tzw. listów elektronicznych, do których można dołączać załączniki (np. teksty, obrazy, muzykę, filmy) | posiadanie konta pocztowego (firmowego, darmowego lub komercyjnego); dostęp do konta pocztowego za pomocą specjalnego programu albo aplikacji na smartfon (tzw. klienta poczty elektronicznej) lub strony WWW |
Serwis streamingowy |
serwis pozwalający na słuchanie muzyki, oglądanie filmów lub granie w gry komputerowe w czasie rzeczywistym, za pomocą przeglądarki lub aplikacji |
posiadanie konta w serwisie oraz najczęściej opłacanie miesięcznego abonamentu; przykłady serwisów: Spotify, Netflix, GoForceNow |
FTP |
protokół przesyłania plików pomiędzy komputerami za pośrednictwem Internetu; pliki przechowywane są w jednym miejscu (na serwerze), a dostęp do nich może mieć wiele komputerów (klientów) | zalogowanie się do serwera FTP (podanie identyfikatora i hasła); niezbędny jest odpowiedni program, zwany klientem FTP |
Chmura obliczeniowa | model komunikacji umożliwiający wymianę plików pomiędzy komputerami za pośrednictwem serwisu internetowego; pliki przechowywane są w chmurze obliczeniowej, a dokładnie na kilku (kilkunastu) serwerach umieszczonych w centrach obliczeniowych na całym świecie | wystarczy przeglądarka internetowa lub odpowiednie oprogramowanie |
Aby poznać więcej form komunikacji i wymiany informacji, zapoznaj się z tabelą 1. z podręcznika.
2. Działanie poczty elektronicznej
Ćwiczenie 1. Wyszukujemy zasady korzystania z poczty elektronicznej
- Czym różni się format HTML od zwykłego tekstu?
- Jak wysłać e-mail do kilkunastu odbiorców, aby żaden z nich nie widział pozostałych adresów?
- O czym należy pamiętać, gdy korzysta się z opcji „odpowiedz autorowi”?
- Czy za pomocą poczty elektronicznej można przesłać na przykład film lub wiele zdjęć z aparatu cyfrowego jednocześnie? Odpowiedź uzasadnij.
- W jaki sposób można wysłać cały folder jako załącznik?
3. Zasady netykiety
Zasad netykiety nie trzeba uczyć się na pamięć – tylko ich przestrzegać.
We wszystkich formach komunikacji:
- starannie redaguj treść wiadomości – pisz poprawną polszczyzną, bez błędów ortograficznych, interpunkcyjnych czy redakcyjnych; używaj narzędzi sprawdzających pisownię, jeśli tylko są dostępne;
- nie obrażaj odbiorcy (rozmówcy) i zawsze go szanuj; w dyskusjach internetowych możesz zwracać się do rozmówcy, używając nicka lub imienia, jeśli rozmówca wyraża na to zgodę; nie używaj samego nazwiska;
Korzystając z poczty elektronicznej:
- nadawaj sensowny temat wiadomościom; nie umieszczaj w polu tematu treści wiadomości;
- zawsze rozważ, czy wysyłając e-mail jednocześnie do wielu osób, wybrać opcję z jawnymi adresami poczty elektronicznej, czy zastosować kopię ukrytą.
W serwisach społecznościowych:
- nie publikuj zdjęć bez zgody znajdujących się na nich osób, najlepiej skontaktuj się wcześniej z danymi osobami i poczyń stosowne ustalenia;
- nie umieszczaj prywatnych informacji o innych osobach bez ich zgody;
- nie umieszczaj w profilach innych osób obraźliwych komentarzy i wystrzegaj się niepoważnych treści i niemądrych komentarzy w swoim profilu.
4. Chmura obliczeniowa
Ćwiczenie 2. Zapoznajemy się z możliwościami chmury
5. Korzyści i zagrożenia wynikające z rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych
Ćwiczenie 3. Sprawdzamy ustawienia systemu Windows dla osób o specjalnych potrzebach
Podziel się swoimi sugestiami do tego tematu
Cały czas się rozwijamy i zależy nam, aby treści dostosować do oczekiwań nauczycieli i uczniów. Masz sugestię do tego tematu? Napisz do nas: