Temat 61. Funkcje zwracające wartość w języku C++

Poniżej znajduje się fragment tematu. Z pełną wersją zapoznasz się w podręczniku Informatyka 1-3.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Wszystkie treści na stronie dlaucznia.migra.pl chronione są prawami autorskimi. Dowiedz się więcej.

 
Warto powtórzyć
  1. W jakich środowiskach programowania tworzyliśmy programy z wykorzystaniem podprogramów?
  2. W jaki sposób definiowaliśmy podprogramy w tych środowiskach? Jak je wywoływaliśmy?
  3. Jak zapisujemy algorytm iteracyjny w języku C++?
 

1. Funkcje w języku C++

Jak napisać program zliczający, ile sztuk każdego artykułu dostarczonowe wszystkich dostawach łącznie?

W języku C++ wszystkie podprogramy nazywamy funkcjami.

Funkcje dzielimy na:

  • zwracające wartość,
  • niezwracające wartości.

2. Ogólna definicja funkcji zwracającej wartość w języku C++

Funkcję zwracającą wartość stosujemy, jeśli celem funkcji jest obliczenie i zwrócenie pewnej wartości do programu.

Ogólna postać definicji funkcji zwracającej wartość
Ogólna postać definicji funkcji zwracającej wartość

3. Funkcje zwracające wartość z parametrami w języku C++

Ćwiczenie 1. Definiujemy funkcję zwracającą wartość z jednym parametrem

  1. Otwórz plik Sumy_dostaw, z zastosowaną funkcją zwracającą wartość.
    Pobierz Sumy_dostaw.cpp
  2. Wykonaj dalszą część ćwiczenia zgodnie z treścią w podręczniku.

Ćwiczenie 2. Wywołujemy funkcję suma() z innym parametrem aktualnym

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku. Wykorzystaj plik zapisany w ćwiczeniu 1.

Ćwiczenie 3. Dodajemy do funkcji i programu sprawdzanie poprawności danych

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku. Wykorzystaj plik zapisany w ćwiczeniu 2.

Ćwiczenie 4. Modyfikujemy program

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku. Wykorzystaj plik zapisany w ćwiczeniu 3.

4. Funkcje zwracające wartość bez parametrów w języku C++

Funkcje można definiować bez parametrów, ale wówczas, aby przekazać do nich dane, musimy zastosować tzw. zmienne globalne – w funkcjach i w programie głównym.

Ćwiczenie 5. Definiujemy funkcję zwracającą wartość bez parametrów

  1. Otwórz plik Obwod_kwadratu, z zastosowaną funkcją zwracającą wartość bez parametrów.
    Pobierz Obwod_kwadratu.cpp
  2. Wykonaj dalszą część ćwiczenia zgodnie z treścią w podręczniku.

Ćwiczenie 6. Modyfikujemy program

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku. Wykorzystaj plik zapisany w ćwiczeniu 5.
 

Przydatne linki

Dev-C++
https://sourceforge.net/projects/orwelldevcpp/

Code::Blocks
https://www.codeblocks.org/



Podziel się swoimi sugestiami do tego tematu

Cały czas się rozwijamy i zależy nam, aby treści dostosować do oczekiwań nauczycieli i uczniów. Masz sugestię do tego tematu? Napisz do nas:

Jestem:




Wyrażam zgodę na przesyłanie pocztą elektroniczną informacji o konferencjach i szkoleniach, nowych produktach i usługach, promocjach oraz innych informacji marketingowych.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celu świadczenia usług na stronie wydawnictwa przez MIGRA sp. z o.o., Wrocław, ul. Świeradowska 51-57 (REGON: 932280050) zgodnie z europejskim rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L nr 119, str. 1) oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204 z zm.)

Twoja książka

Informatyka 1-3. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy
Dołącz do nas
Kontakt
Migra Sp. z o.o.
ul. Świeradowska 51/57
50-559 Wrocław

tel. 71 75 06 230
faks 71 75 06 235
biuro@migra.pl
www.migra.pl
Kapitał zakładowy: 80000 zł
NIP: 896-12-85-858
REGON: 932280050
KRS: 0000104198
Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabryczna we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Migra Sp. z o.o.
ul. Świeradowska 51/57
50-559 Wrocław

tel. 71 75 06 230
faks 71 75 06 235
biuro@migra.pl
www.migra.pl
Dla nauczyciela
Materiały metodyczne (m.in. scenariusze lekcji, sprawdziany, rozwiązania zadań)
Pomoce dla nauczyciela
Copyright © Migra