Temat 8. Przykłady wyszukiwania informacji

Poniżej znajduje się fragment tematu. Z pełną wersją zapoznasz się w podręczniku Informatyka 1-3.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Wszystkie treści na stronie dlaucznia.migra.pl chronione są prawami autorskimi. Dowiedz się więcej.

 
Warto powtórzyć
  1. Jakie znasz usługi internetowe?
  2. Gdzie najczęściej poszukujesz informacji na zadany temat?
  3. W jaki sposób można znaleźć potrzebną informację w Internecie?
 
Chcemy znaleźć:
  • biogram Stefana Żeromskiego,
  • pliki arkusza kalkulacyjnego z rozszerzeniem xlsx z wykresami funkcji liniowej,
  • informacje o smartfonach z ostatnich trzech miesięcy,
  • informację, ile będzie trwała podróż samochodem z Wrocławia do Suwałk.
Jak można sprawnie i szybko znaleźć odpowiednie informacje?

1. Korzystamy z encyklopedii i słowników

Jeśli chcemy poznać definicję jakiegoś określenia, biogram znanej osoby, znaleźć informacje dotyczące obiektu geograficznego itp., najlepiej skorzystać z encyklopedii internetowej, np. Wikipedii (https://pl.wikipedia.org/)

W Internecie dostępnych jest wiele słowników, np. ortograficzny, języka polskiego, antonimów, synonimów, wyrazów obcych, języków obcych. Aby wyjaśnić znaczenie konkretnego słowa, można skorzystać np. ze Słownika języka polskiego (https://sjp.pwn.pl/).

Ćwiczenie 1. Wyszukujemy informacje w encyklopedii i słownikach internetowych

  1. Znajdź w encyklopedii internetowej biogram Stefana Żeromskiego oraz informacje na temat instrumentu muzycznego o nazwie „bajan”.
  2. Znajdź w Słowniku języka polskiego znaczenie słowa „bifurkacja”. Sprawdź również znaczenie tego słowa w Wikipedii.
  3. Odszukaj w wybranym słowniku komputerowym znaczenie określenia „adres IP”.
  4. Znajdź w Słowniku języka polskiego znaczenie słów „synonim” i „antonim”. Odszukaj w wybranym słowniku (lub słownikach) synonim i antonim słowa „aseptyczny”.
  5. Znajdź w Słowniku języka polskiego znaczenie słów: „pleonazm”, „oksymoron”.

2. Wyszukujemy informacje zapisane w innych językach

Na lekcję z języka niemieckiego musisz opracować wybrane zagadnienie z informatyki. Chcesz znaleźć informacje w języku niemieckim o systemie operacyjnym Windows. Jak znaleźć strony zapisane w innym języku?

Podział środków technologii informacyjnej ze względu na ich przeznaczenie

Ćwiczenie 2. Wyszukujemy strony zapisane w języku niemieckim

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku.

Ćwiczenie 3. Tłumaczymy stronę internetową z języka angielskiego na język polski

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku.

Ćwiczenie 4. Korzystamy z Tłumacza Google

  1. Wykorzystaj możliwość tłumaczenia zdań i przetłumacz na język polski zdania zapisane w językach: angielskim (The Internet is a vastcomputer network), niemieckim (Das Internet isteinriesiges Computer-Netzwerk), norweskim (Internett er et enormtdatanettverk).
  2. Przetłumacz zdanie „Być albo nie być – oto jest pytanie” na języki: angielski, duński, hiszpański, niemiecki i chiński. Odsłuchaj tłumaczenie. Jeśli nie wiesz, z jakiego utworu pochodzi ten cytat, znajdź odpowiedź w Internecie.

Ćwiczenie 5. Szukamy informacji na stronach zapisanych w różnych językach

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku.

3. Szukamy szybciej i sprawniej

Przykład 1. Wyszukiwanie informacji zapisanych w plikach określonego formatu

Podział środków technologii informacyjnej ze względu na ich przeznaczenie

Ćwiczenie 6. Szukamy plików arkusza kalkulacyjnego

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku.

Ćwiczenie 7. Szukamy plików z określonego przedziału czasowego

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku.

Przykład 2. Szukanie grafiki, muzyki i filmów

Podział środków technologii informacyjnej ze względu na ich przeznaczenie

Ćwiczenie 8. Szukamy grafiki

Znajdź obraz Jacka Malczewskiego przedstawiający portret Władysława Reymonta. Podaj jeden z uzyskanych adresów.

4. Oglądamy mapy i podróżujemy z Internetem

Przykład 3. Oglądanie map i zdjęć satelitarnych

Podział środków technologii informacyjnej ze względu na ich przeznaczenie

Ćwiczenie 9. Korzystamy z serwisu mapowego

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku.

Ćwiczenie 10. Sprawdzamy czas podróży

Wykonaj ćwiczenie zgodnie z treścią w podręczniku.

Ćwiczenie 11. Szukamy połączeń komunikacji miejskiej

Planujesz wycieczkę po Krakowie. Sprawdź, jakimi środkami komunikacji miejskiej można dojechać z Wawelu na Kopiec Kościuszki.


Podziel się swoimi sugestiami do tego tematu

Cały czas się rozwijamy i zależy nam, aby treści dostosować do oczekiwań nauczycieli i uczniów. Masz sugestię do tego tematu? Napisz do nas:

Jestem:




Wyrażam zgodę na przesyłanie pocztą elektroniczną informacji o konferencjach i szkoleniach, nowych produktach i usługach, promocjach oraz innych informacji marketingowych.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, w celu świadczenia usług na stronie wydawnictwa przez MIGRA sp. z o.o., Wrocław, ul. Świeradowska 51-57 (REGON: 932280050) zgodnie z europejskim rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L nr 119, str. 1) oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204 z zm.)

Twoja książka

Informatyka 1-3. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy.
Dołącz do nas
Kontakt
Migra Sp. z o.o.
ul. Świeradowska 51/57
50-559 Wrocław

tel. 71 75 06 230
faks 71 75 06 235
biuro@migra.pl
www.migra.pl
Kapitał zakładowy: 80000 zł
NIP: 896-12-85-858
REGON: 932280050
KRS: 0000104198
Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabryczna we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Migra Sp. z o.o.
ul. Świeradowska 51/57
50-559 Wrocław

tel. 71 75 06 230
faks 71 75 06 235
biuro@migra.pl
www.migra.pl
Dla nauczyciela
Materiały metodyczne (m.in. scenariusze lekcji, sprawdziany, rozwiązania zadań)
Pomoce dla nauczyciela
Copyright © Migra